POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA OBYWATELI UKRAINY
W związku z atakiem Rosji na Ukrainę i ogłoszonym tam stanem wojny Wydział Edukacji Urzędu Miasta Częstochowy oraz ZPP-P oferują pomoc psychologiczną dla obywateli Ukrainy przebywających na terenie miasta Częstochowy.
Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać się telefonicznie do poradni wchodzących w skład ZPPP celem umówienia konsultacji i wsparcia. Oferujemy pomoc zarówno dla dzieci i młodzieży jak i dorosłych.
Można dzwonić na następujące numery telefonów:
ZPP-P Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 Częstochowa
ul. Marysia 93 B
Tel. 34 361 94 34 /533 300 966
ZPP-P Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 Częstochowa
ul. Kosmowskiej 5
Tel.34 362 24 24 /739 212 739
ZPP-P Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 Częstochowa
ul. Łukasińskiego 40
(możliwość konsultacji w języku ukraińskim)
Tel. 34 363 25 50 / 533 300 136
У зв’язку з нападом Росії на Україну та з триваючою там війною, відділ освіти мерії та центр психолого-педагогічних консультацій у Ченстохові надають психологічну допомогу українським дітям та підліткам, а також дорослим, які перебувають у нашому місті.
Усі зацікавлені особи можуть договоритися на прийом по телефону, метою отримання консультацій та підтримки.
Ви можете зателефонувати за наступними телефонами:
- психолого-педагогічний консультативний центр № 1 Ченстохова
вул. Марися 93 Б
тел. 34 361 94 34/533 300 966
- психолого-педагогічний консультативний центр № 2 Ченстохова
вул. Космовскєй 5
Тел.34 362 24 24/739 212 739
- психолого-педагогічний консультативний центр № 3 Ченстохова
вул. Лукашіньскеґо 40
(можливість консультації українською мовою)
тел. 34 363 25 50/533 300 136
Деталі на сайті http://zppp.ids.czest.pl
UWAGA!
POMOC PO UKRAIŃSKU
OD ŚRODY 2 MARCA PRZY DARMOWYM DZIECIĘCYM TELEFONIE ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA
800 12 12 12
DYŻUROWAĆ BĘDZIE PSYCHOLOG BIEGLE POSŁUGUJĄCY SIĘ JĘZYKIEM UKRAIŃSKIM.
BĘDZIE TEŻ MOŻNA UZYSKAĆ WSPARCIE W JĘZYKU ROSYJSKIM.
Więcej informacji po kliknięciu na flagę poniżej
Uczniowie z Ukrainy. Jak reagować na ich najtrudniejsze przeżycia?
W odpowiedzi na aktualne wyzwania i potrzeby zgłaszane przez nauczycieli, na platformie informacyjno-doradczej utworzonej na potrzeby Programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli, uruchamione zostało specjalne szkolenie, które pomoże odpowiednio zareagować na trudne (w tym ekstremalne) przeżycia ukraińskich uczniów.
W każdą środę od 16:00 do 19:00 zapraszamy na szkolenie „Jak się zachować, kiedy na wojnie ginie rodzic ukraińskiego ucznia?” prowadzone przez polskiego pedagoga oraz ukraińskiego psychologa. Skierowane jest do nauczycieli i wychowawców, którzy mogą doświadczyć sytuacji, odbierającej osobie dorosłej mowę. Zaprezentowane zostaną trzy perspektywy percepcji i recepcji tej trudnej sytuacji: ucznia, jego rówieśników oraz nauczyciela.
Podczas szkolenia zostaną poruszone takie zagadnienia jak:
- przygotowanie się do reakcji na graniczne sytuacje lękowe,
- wyzwalanie momentów podwyższonej troskliwości,
- reagowanie na zachowania obronne uczestników traumatycznego wydarzenia,
- rytuały i kody kulturowe równoważące ekstremalny stres.
Podczas szkolenia omówione zostanie także: inicjowanie oddziałów reagowanie na sytuacje konfliktogenne w środowisku szkolnych i lokalnym, inicjatywy własne i innowacje pedagogiczne oraz wychowawcze credo dla szkół przyjmujących uchodźców.
Zapisy na szkolenie odbywają się na stornie pwpp.uksw.edu.pl poprzez kalendarium lub sekcję „Chcę wziąć udział w szkoleniu” po wejściu w daną kategorię np. „Jestem nauczycielem-wychowawcą”.
Wierzę, że Ukraina zwycięży!!!
Rozmowa z naszą koleżanką – psycholog Mariną Lechowską
Szanowni Państwo
W ramach realizowanego przez ZPPP Programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli zapraszamy do odwiedzania Internetowej Platformy Edukacyjno-Doradczej, gdzie pojawiła się propozycja udziału w spotkaniu pt.
Lekcje pokoju w warunkach wojennych. Odpowiedź na potrzeby nauczycieli
Ze względu na nagły i narastający kryzys uchodźczy wywołany agresją zbrojną Rosji na Ukrainę, rozpoczynamy spotkania pt. „Lekcje pokoju w warunkach wojennych.” Po konsultacjach z koordynatorami Programu Wsparcia oraz innymi specjalistami, rozpoznaliśmy najistotniejsze problemy, z jakimi będą musieli zmierzyć się nauczyciele polskich szkół na terenie całego kraju. Celem spotkań jest możliwie szybka próba adaptacji klas, szkół i środowisk lokalnych do przyjęcia grup uczniów i nauczycieli zza wschodniej granicy. Organizację spotkań i ich program powierzono dr. Michałowi Paluchowi, którego mogli Państwo poznać podczas zajęć z rozwoju kompetencji głębokich.
– Niewątpliwie widoczna i odczuwalna pomoc naszych rodaków zasługuje na uznanie, ale przyjdzie moment, w którym otwarte dziś serca przestaną tętnić takim uniesieniem. Z jednej strony musimy się przygotować do pracy na rzecz integracji międzykulturowej, międzyreligijnej i egzystencjalnej, a z drugiej zapobiec zjawiskom występującym po konfliktach zbrojnych jak podwyższony poziom gniewu i potrzeba zemsty. Osobnym problemem są przy tym stosunki polsko-ukraińskie, które należy podjąć z nadzwyczajną delikatnością. A my przecież i w tych warunkach nadal jesteśmy wychowawcami – zaznacza dr Michał Paluch.
Spotkania odbywać się w każdy wtorek oraz środę od godziny 16:00 do 19:00, na platformie Programu Wsparcia po zarejestrowaniu się na konkretną datę. Aby to zrobić trzeba mieć założone konto na platformie, wejść w szkolenia w kalendarium oraz zapisać się na szkolenie w wybranym przez siebie terminie.
ZASADY UCZESTNICTWA:
1. Do spotkania dopuszczone będą osoby, które stawią się na spotkaniu nie później niż o godz. 16:05
2. Uczestników obowiązuje zasada używania kamer i mikrofonów ze względu na interakcyjny charakter rozmów.
3. Spotkanie nie jest szkoleniem tylko spotkaniem wspierającym podmiotowość nauczycieli jak i prowadzących.
W spotkaniu mogą brać udział inni domownicy (dzieci, małżonkowie, przyjaciele).
Do pobrania kolorowanki z opowiadaniami przygotowane w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim przez Alę Platos z Zespołem psychologów
Bajka terapeutyczna skierowana do dzieci z Ukrainy, które w ostatnich tygodniach wraz z rodzinami zmuszone były opuścić swoje domy i osiedlić się w Polsce. „Ola, Borys i nowi przyjaciele” opowiada historię ukraińskiego rodzeństwa, przed którym stoi nie lada wyzwanie – odnalezienie się w nowej rzeczywistości, nauka języka, poznawanie polskich liter, miejsc, ludzi. Powstała dzięki inicjatywie dr hab. Justyny Ziółkowskiej, prof. Uniwersytetu SWPS oraz zaangażowaniu studentów psychologii. W tworzenie zaangażował się dziekan Wydziału Psychologii we Wrocławiu dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS. Książka i animacja są owocem współpracy wrocławskiego wydziału uczelni z Centrum Interdyscyplinarnych Badań nad Zdrowiem i Chorobą Uniwersytetu Wrocławskiego oraz niezależnymi ekspertami.
Materiał ze strony Fundacji Dajemy dzieciom siłę
Drodzy Rodzice, Nauczycielki, Nauczyciele!!!
Niepokój związany z wojną w Ukrainie, który odczuwamy w ostatnich dniach udziela się również dzieciom. Zapewne obserwujecie to w swoich domach i w szkole. Dzieci słuchają rozmów dorosłych, oglądają w mediach i w internecie wiadomości a czasami nawet zdjęcia i filmy prosto z wojny. Naszą ogromną rolą, obok wsparcia dla uchodźców i zadbania o siebie i bliskie nam osoby dorosłe jest wsparcie dla naszych dzieci i uczniów. Musimy tłumaczyć im sytuację, oddzielać prawdę od fałszu, rozmawiać, obserwować i koić niepokój. Mamy nadzieję, ze w tych działaniach pomocny będzie dla Was krótki film dla dzieci, który przygotowaliśmy w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, w którym psycholożka i terapeutka dr Anna Szczepaniak z fundacyjnego Centrum Pomocy Dzieciom oraz Łukasz Wojtasik, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w internecie w prosty sposób opowiadają o wojnie w Ukrainie, tłumaczą jakie wywołuje ona emocje i jak sobie z nimi poradzić, a także zwracają uwagę na pojawiające się w mediach nieprawdziwe informacje, które potęgują lęk. W celu zadbania o najwyższą jakoś przekazu treść filmu została skonsultowana i pozytywnie zaopiniowana przez uznaną psycholożkę, prof. dr hab. Katarzynę Schier.
Film jest przeznaczony dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – jego wspólne obejrzenie z dziećmi może być dla rodziców punktem wyjścia do rodzinnej rozmowy o sytuacji za nasza wschodnią granicą a dla nauczycielek i nauczycieli pomocą w poprowadzeniu lekcji na ten temat.
Po wspólnym obejrzeniu filmu warto:
1. Zapytać dziecko lub uczniów, czego nowego dowiedzieli się z filmu, czy były to dla nich nowe informacje, czy wszystko z niego zrozumiały, jakie mają pytania.
2. Porozmawiać z dzieckiem lub z uczniami o ich emocjach wobec wojny. Sprawdzić, czy dziecko lub niektórzy uczniowie nie mierzą się z wysokim poczuciem lęku.
3. Zapytać, czy dziecko lub uczniowie zauważyli, żeby ich ciało dawało im znaki, o których była mowa w filmie – czy w ostatnim czasie czuli ból brzucha, dokuczał im ból głowy? W razie potrzeby zapewnić dziecku wsparcie, poinformować rodziców.
4. Porozmawiać z dzieckiwm lub zaangażować uczniów do dyskusji o omawianych w filmie sposobach rozładowywania lęku. Zastanowić się wspólnie jakie aktywności pomagają im się relaksować, oderwać od stresu – bieganie, granie i inne zabawy, przytulenie, czytanie książek …
5. Pogłębić temat zagrożeń związanych z natłokiem informacji, fake newsów i brutalnych obrazów wojennych w internecie. Zweryfikować zasady korzystania z sieci w domu.
6. Wyraźnie dać dzieciom i uczniom do zrozumienia, ze jesteśmy gotowi do wsparcia kiedy tylko poczują stres lub dezorientację związaną z toczącą się wojną
7. Zastanowić się co wspólnie możemy zrobić dla Ukraińców. Zaangażowanie pomaga potrzebującym a przy okazji może też rozładować stres, poczucie lęku i bezradności.
Film został zrealizowany dzięki bezinteresownemu wsparciu Uplive.pl.
"W OBLICZU KRYZYSU"
Moje Bezpieczne(?) Dziecko – od bezpiecznego dorosłego do bezpiecznego dziecka
Zapraszamy na konferencję, która odbędzie się dnia 15 marca (wtorek) 2022 r. w godz. 17:00 – 20:00.
Podczas konferencji będzie rozmowa o tym jak rozmawiać o kryzysie z uczniami i ich Rodzicami, o tym jak wspierać ucznia z doświadczeniem migracji. Postawimy pytanie jak my, jako nauczyciele i rodzice, radzimy sobie z emocjami w obliczu kryzysu.
Link do szkolenia na stronie ROM-E "Metis":
JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI
O WOJNIE?
Dziecko z autyzmem w kryzysie uchodźczym
(Materiały ze strony ROME Metis)
Materiały dla nauczycieli i rodziców
PORADNIE WSPIERAJĄ UKRAIŃCÓW
CENNE MATERIAŁY Z CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ
(Tekst i materiał pochodzi ze strony CEO)
Atak wojsk rosyjskich na Ukrainę wzbudził w nas wszystkich wiele emocji: od lęku, smutku po ogromne współczucie i chęć działania. Te uczucia towarzyszą również naszym dzieciom, uczennicom i uczniom. Zarówno jako rodzice, jak i jako nauczycielki i nauczyciele wiemy, że to właśnie oni potrafią zadawać najprostsze pytania, na które… czasem trudno odpowiedzieć. Jak rozmawiać z młodymi ludźmi, by przedstawiać im pełny obraz sytuacji, ale nie potęgować lęku❓ Co powiedzieć, jeśli zapytają o możliwy rozwój sytuacji w Ukrainie oraz konsekwencje dla innych krajów❓ Czy dzieci i młodzież w takiej sytuacji pozostają bezradne❓ Co mogą zrobić, by okazać solidarność i pomóc❓ Podczas spotkania wspólnie zastanawialiśmy się, jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie z dziećmi i młodzieżą.
Do obejrzenia nagrania zapraszamy każdego, kto – podobnie jak my – czuje, że potrzebuje lepiej przygotować się do poruszania tego tematu. Webinarium może być szczególnie pomocne nauczycielkom i nauczycielom, rodzicom, edukatorkom i edukatorom.
Wzieły w nim udział:
dr Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka
Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie
Beata Kacprowicz – nauczycielka wiedzy o społeczeństwie i dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 w Malborku
Jadwiga Jarosz – nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej
Natalia Kertyczak – członkini zarządu Fundacji Edukacja dla Demokracji, Związek Ukraińców w Polsce
Spotkanie poprowadził: Michał Tragarz z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
POMYSŁÓW NA TRUDNE ROZMOWY NIGDY ZA WIELE
(Materiał ze strony FB Zaufany terapeuta)
Kolejne materiały do wykorzystania podczas rozmowy z dziećmi
Praca z dzećmi niemówiącymi po polsku
Opracowane na podstawie artykułu z portalu oświatowego e-pedagogika autorstwa: Sofiyi Revkovych
Materiały od zaprzyjaźnionego zespołu psychologów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bochni
SOLIDARNI Z UKRAINĄ
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
Nauczyciele,
Pracownicy,
Drodzy rodzice i uczniowie
W związku z atakiem zbrojnym na naszych sąsiadów, władze Miasta Częstochowy oraz Wydział Edukacji, zwracają się z prośbą o szczególne zaangażowanie w pomoc charytatywną na rzecz mieszkańców Ukrainy. Do akcji włączyły się następujące stowarzyszenia: Towarzystwo Patriotyczne „Kresy”, Wspólnota Polska, Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo – Wschodnich.
Działania na rzecz Ukrainy, która została zaatakowana przez Rosję podjęło wiele państw, w tym Nasza Ojczyzna. Działania te, miejmy nadzieję zakończą wojnę w Ukrainie, ale już dzisiaj obserwujemy sytuację gdy wielu Ukraińców potrzebuje pomocy.
Zwracamy się do Państwa o niezwykle ważny gest Solidarności z narodem ukraińskim – zachęcamy, aby w każdej szkole i placówce umieścić symbole Polski i Ukrainy oraz przeprowadzić z dziećmi i młodzieżą rozmowy o sytuacji, która ma miejsce w Ukrainie.
Jeszcze raz prosimy, aby po powrocie uczniów do szkół, objąć szczególną opieką uczniów pochodzenia ukraińskiego.
Dyrektorów szkół współpracujących z placówkami na Ukrainie prosimy o przekazanie pisemnych i telefonicznych wyrazów solidarności oraz wsparcia od społeczności Państwa placówek.
Dodatkowo w terminach 28.02.2022 r. – 18.03.2022r. ogłaszamy zbiórkę materialną dla Ukrainy. Zwracamy się z ogromną prośbą o zachęcenie uczniów, nauczycieli i pracowników Szkoły, a także rodziców do wsparcia akcji. Pomoc materialna trafi m.in. do ludności w Berdyczowie, Humaniu, Stanisławowie(Iwano-Frankiwsk), Charkowie – miast partnerskich Częstochowy.
Zbiórka obejmować będzie:
- artykuły spożywcze o wydłużonym terminie przydatności, m.in.: konserwy, olej,
- mąka, cukier, makaron, ryż, kasza,
- słodycze – czekolady, batony,
- artykuły chemiczne i środki czystości, w tym: mydło, proszek do prania, płyny do
- mycia, papier toaletowy, ręczniki papierowe,
- koce i śpiwory.
W dniu 21.03.2022r. prosimy o przekazywanie zebranych darów do następujących placówek:
- przedszkola do Miejskiego Przedszkola nr 37
- szkoły podstawowe do Szkoły Podstawowej nr 50
- szkoły ponadpodstawowe do Szkoły Podstawowej nr 8
- szkoły, nie prowadzone przez jst do Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych przy ulicy Łukasińskiego 40.
Narody Europy Środkowo-Wschodniej – Polacy i Ukraińcy, pamiętając o wspólnej historii, powinny się szczególnie wspierać. W czasie wojny 1920r. – jeden z żołnierz 7DP wspominał o walkach na wschodzie „… można było na Ukraińcach polegać…” – dlatego jako społeczność Częstochowy, chcemy aby dzisiaj takie poczucie mieli Ukraińcy.
Z wyrazami szacunku
Ryszard Stefaniak
Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy
Rafał Piotrowski
Naczelnik Wydziału Edukacji