SOLIDARNI Z UKRAINĄ

flaga


POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA OBYWATELI UKRAINY

LOGO

 

W związku z atakiem Rosji na Ukrainę i ogłoszonym tam stanem wojny Wydział  Edukacji Urzędu  Miasta Częstochowy oraz ZPP-P oferują pomoc  psychologiczną dla obywateli Ukrainy przebywających na terenie miasta Częstochowy.

Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać się telefonicznie do poradni wchodzących w skład ZPPP celem umówienia konsultacji i wsparcia. Oferujemy pomoc zarówno dla dzieci i młodzieży jak i dorosłych. 
 

Można dzwonić na następujące numery telefonów:

ZPP-P Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 Częstochowa
ul. Marysia 93 B

Tel. 34 361 94 34 /533 300 966

ZPP-P Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 Częstochowa
ul. Kosmowskiej 5

Tel.34 362 24 24 /739 212 739

ZPP-P Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 Częstochowa
ul. Łukasińskiego 40 

(możliwość konsultacji w języku ukraińskim)

Tel. 34 363 25 50 / 533 300 136


У зв’язку з нападом Росії на Україну та з триваючою там війною, відділ освіти мерії та центр психолого-педагогічних консультацій у Ченстохові надають психологічну допомогу українським дітям та підліткам, а також дорослим, які перебувають у нашому місті.

Усі зацікавлені особи можуть договоритися на прийом по телефону, метою отримання консультацій та підтримки.

Ви можете зателефонувати за наступними телефонами:

  • психолого-педагогічний консультативний центр № 1 Ченстохова

вул. Марися 93 Б

тел. 34 361 94 34/533 300 966

  • психолого-педагогічний консультативний центр № 2 Ченстохова

вул. Космовскєй 5

Тел.34 362 24 24/739 212 739

  • психолого-педагогічний консультативний центр № 3 Ченстохова

вул. Лукашіньскеґо 40

(можливість консультації українською мовою)

тел. 34 363 25 50/533 300 136

Деталі на сайті http://zppp.ids.czest.pl


UWAGA!

POMOC PO UKRAIŃSKU

OD ŚRODY 2 MARCA PRZY DARMOWYM DZIECIĘCYM  TELEFONIE ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA

800 12 12 12

DYŻUROWAĆ BĘDZIE PSYCHOLOG BIEGLE POSŁUGUJĄCY SIĘ JĘZYKIEM UKRAIŃSKIM.

BĘDZIE TEŻ MOŻNA UZYSKAĆ WSPARCIE W JĘZYKU ROSYJSKIM.

Więcej informacji po kliknięciu na flagę poniżej 

flaga


Uczniowie z Ukrainy. Jak reagować na ich najtrudniejsze przeżycia?

W odpowiedzi na aktualne wyzwania i potrzeby zgłaszane przez nauczycieli, na platformie informacyjno-doradczej utworzonej na potrzeby Programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli, uruchamione zostało specjalne szkolenie, które pomoże odpowiednio zareagować na trudne (w tym ekstremalne) przeżycia ukraińskich uczniów.

W każdą środę od 16:00 do 19:00 zapraszamy na szkolenie „Jak się zachować, kiedy na wojnie ginie rodzic ukraińskiego ucznia?” prowadzone przez polskiego pedagoga oraz ukraińskiego psychologa. Skierowane jest do nauczycieli i wychowawców, którzy mogą doświadczyć sytuacji, odbierającej osobie dorosłej mowę. Zaprezentowane zostaną trzy perspektywy percepcji i recepcji tej trudnej sytuacji: ucznia, jego rówieśników oraz nauczyciela. 

Podczas szkolenia zostaną poruszone takie zagadnienia jak:

  • przygotowanie się do reakcji na graniczne sytuacje lękowe,
  • wyzwalanie momentów podwyższonej troskliwości,
  • reagowanie na zachowania obronne uczestników traumatycznego wydarzenia,
  • rytuały i kody kulturowe równoważące ekstremalny stres.

Podczas szkolenia omówione zostanie także: inicjowanie oddziałów reagowanie na sytuacje konfliktogenne w środowisku szkolnych i lokalnym, inicjatywy własne i innowacje pedagogiczne oraz wychowawcze credo dla szkół przyjmujących uchodźców.

Zapisy na szkolenie odbywają się  na stornie pwpp.uksw.edu.pl poprzez kalendarium lub sekcję „Chcę wziąć udział w szkoleniu” po wejściu w daną kategorię np. „Jestem nauczycielem-wychowawcą”.

 


Wierzę, że Ukraina zwycięży!!!

MARINA

Rozmowa z naszą koleżanką – psycholog Mariną Lechowską

 


Szanowni Państwo

W ramach realizowanego przez ZPPP Programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli zapraszamy do odwiedzania Internetowej Platformy Edukacyjno-Doradczej, gdzie pojawiła się propozycja udziału w spotkaniu pt. 

Lekcje pokoju w warunkach wojennych. Odpowiedź na potrzeby nauczycieli

 Ze względu na nagły i narastający kryzys uchodźczy wywołany agresją zbrojną Rosji na Ukrainę, rozpoczynamy spotkania pt. „Lekcje pokoju w warunkach wojennych.” Po konsultacjach z koordynatorami Programu Wsparcia oraz innymi specjalistami, rozpoznaliśmy najistotniejsze problemy, z jakimi będą musieli zmierzyć się nauczyciele polskich szkół na terenie całego kraju. Celem spotkań jest możliwie szybka próba adaptacji klas, szkół i środowisk lokalnych do przyjęcia grup uczniów i nauczycieli zza wschodniej granicy. Organizację spotkań i ich program powierzono dr. Michałowi Paluchowi, którego mogli Państwo poznać podczas zajęć z rozwoju kompetencji głębokich.

 

– Niewątpliwie widoczna i odczuwalna pomoc naszych rodaków zasługuje na uznanie, ale przyjdzie moment, w którym otwarte dziś serca przestaną tętnić takim uniesieniem. Z jednej strony musimy się przygotować do pracy na rzecz integracji międzykulturowej, międzyreligijnej i egzystencjalnej, a z drugiej zapobiec zjawiskom występującym po konfliktach zbrojnych jak podwyższony poziom gniewu i potrzeba zemsty. Osobnym problemem są przy tym stosunki polsko-ukraińskie, które należy podjąć z nadzwyczajną delikatnością. A my przecież i w tych warunkach nadal jesteśmy wychowawcami – zaznacza dr Michał Paluch.

Spotkania odbywać się w każdy wtorek oraz środę od godziny 16:00 do 19:00, na platformie Programu Wsparcia po zarejestrowaniu się na konkretną datę. Aby to zrobić trzeba mieć założone konto na platformie, wejść w szkolenia w kalendarium oraz zapisać się na szkolenie w wybranym przez siebie terminie.

ZASADY UCZESTNICTWA:

1. Do spotkania dopuszczone będą osoby, które stawią się na spotkaniu nie później niż o godz. 16:05

2. Uczestników obowiązuje zasada używania kamer i mikrofonów ze względu na interakcyjny charakter rozmów.

3. Spotkanie nie jest szkoleniem tylko spotkaniem wspierającym podmiotowość nauczycieli jak i prowadzących.

W spotkaniu mogą brać udział inni domownicy (dzieci, małżonkowie, przyjaciele).


 

Do pobrania kolorowanki z opowiadaniami przygotowane w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim przez Alę Platos z Zespołem psychologów

Bohaterowie tez płaczą

Spotkanie z bohaterem


 

SWPS   Uniwersytet SWPS

Bajka terapeutyczna skierowana do dzieci z Ukrainy, które w ostatnich tygodniach wraz z rodzinami zmuszone były opuścić swoje domy i osiedlić się w Polsce. „Ola, Borys i nowi przyjaciele” opowiada historię ukraińskiego rodzeństwa, przed którym stoi nie lada wyzwanie – odnalezienie się w nowej rzeczywistości, nauka języka, poznawanie polskich liter, miejsc, ludzi. Powstała dzięki inicjatywie dr hab. Justyny Ziółkowskiej, prof. Uniwersytetu SWPS oraz zaangażowaniu studentów psychologii. W tworzenie zaangażował się dziekan Wydziału Psychologii we Wrocławiu dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS. Książka i animacja są owocem współpracy wrocławskiego wydziału uczelni z Centrum Interdyscyplinarnych Badań nad Zdrowiem i Chorobą Uniwersytetu Wrocławskiego oraz niezależnymi ekspertami.

Bajka terapeutyczna – link

 


Materiał ze strony Fundacji Dajemy dzieciom siłę

 

Dajemy dzieciom siłę

Drodzy Rodzice, Nauczycielki, Nauczyciele!!!

Niepokój związany z wojną w Ukrainie, który odczuwamy w ostatnich dniach udziela się również dzieciom. Zapewne obserwujecie to w swoich domach i w szkole. Dzieci słuchają rozmów dorosłych, oglądają w mediach i w internecie wiadomości a czasami nawet zdjęcia i filmy prosto z wojny. Naszą ogromną rolą, obok wsparcia dla uchodźców i zadbania o siebie i bliskie nam osoby dorosłe jest wsparcie dla naszych dzieci i uczniów. Musimy tłumaczyć im sytuację, oddzielać prawdę od fałszu, rozmawiać, obserwować i koić niepokój. Mamy nadzieję, ze w tych działaniach pomocny będzie dla Was krótki film dla dzieci, który przygotowaliśmy w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, w którym psycholożka i terapeutka dr Anna Szczepaniak z fundacyjnego Centrum Pomocy Dzieciom oraz Łukasz Wojtasik, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w internecie w prosty sposób opowiadają o wojnie w Ukrainie, tłumaczą jakie wywołuje ona emocje i jak sobie z nimi poradzić, a także zwracają uwagę na pojawiające się w mediach nieprawdziwe informacje, które potęgują lęk. W celu zadbania o najwyższą jakoś przekazu treść filmu została skonsultowana i pozytywnie zaopiniowana przez uznaną psycholożkę, prof. dr hab. Katarzynę Schier.

Film jest przeznaczony dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – jego wspólne obejrzenie z dziećmi może być dla rodziców punktem wyjścia do rodzinnej rozmowy o sytuacji za nasza wschodnią granicą a dla nauczycielek i nauczycieli pomocą w poprowadzeniu lekcji na ten temat.

Po wspólnym obejrzeniu filmu warto:

1. Zapytać dziecko lub uczniów, czego nowego dowiedzieli się z filmu, czy były to dla nich nowe informacje, czy wszystko z niego zrozumiały, jakie mają pytania.

2. Porozmawiać z dzieckiem lub z uczniami o ich emocjach wobec wojny. Sprawdzić, czy dziecko lub niektórzy uczniowie nie mierzą się z wysokim poczuciem lęku.

3. Zapytać, czy dziecko lub uczniowie zauważyli, żeby ich ciało dawało im znaki, o których była mowa w filmie – czy w ostatnim czasie czuli ból brzucha, dokuczał im ból głowy? W razie potrzeby zapewnić dziecku wsparcie, poinformować rodziców.

4. Porozmawiać z dzieckiwm lub zaangażować uczniów do dyskusji o omawianych w filmie sposobach rozładowywania lęku. Zastanowić się wspólnie jakie aktywności pomagają im się relaksować, oderwać od stresu – bieganie, granie i inne zabawy, przytulenie, czytanie książek …

5. Pogłębić temat zagrożeń związanych z natłokiem informacji, fake newsów i brutalnych obrazów wojennych w internecie. Zweryfikować zasady korzystania z sieci w domu.

6. Wyraźnie dać dzieciom i uczniom do zrozumienia, ze jesteśmy gotowi do wsparcia kiedy tylko poczują stres lub dezorientację związaną z toczącą się wojną

7. Zastanowić się co wspólnie możemy zrobić dla Ukraińców. Zaangażowanie pomaga potrzebującym a przy okazji może też rozładować stres, poczucie lęku i bezradności.

Film został zrealizowany dzięki bezinteresownemu wsparciu Uplive.pl.


 

metis

"W OBLICZU KRYZYSU"

Moje Bezpieczne(?) Dziecko – od bezpiecznego dorosłego do bezpiecznego dziecka

Zapraszamy na konferencję, która odbędzie się dnia 15 marca (wtorek) 2022 r. w godz. 17:00 – 20:00. 

Podczas konferencji będzie rozmowa o tym jak rozmawiać o kryzysie z uczniami i ich Rodzicami, o tym jak wspierać ucznia z doświadczeniem migracji. Postawimy pytanie jak my, jako nauczyciele i rodzice, radzimy sobie z emocjami w obliczu kryzysu.

Link do szkolenia na stronie ROM-E "Metis":

Link do fb

 


JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI
O WOJNIE?

Rekomendacje


Zasady przyjmowania


Dziecko z autyzmem w kryzysie uchodźczym

(Materiały ze strony ROME Metis)

AUTYZM


Materiały dla nauczycieli i rodziców

nowa era

Jak rozmawiać rodzic

jak rozmawiać nauczyciel


PORADNIE WSPIERAJĄ UKRAIŃCÓW

PORADNIE


CENNE MATERIAŁY Z CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ

(Tekst i materiał pochodzi ze strony CEO)

CEO

Atak wojsk rosyjskich na Ukrainę wzbudził w nas wszystkich wiele emocji: od lęku, smutku po ogromne współczucie i chęć działania. Te uczucia towarzyszą również naszym dzieciom, uczennicom i uczniom. Zarówno jako rodzice, jak i jako nauczycielki i nauczyciele wiemy, że to właśnie oni potrafią zadawać najprostsze pytania, na które… czasem trudno odpowiedzieć. Jak rozmawiać z młodymi ludźmi, by przedstawiać im pełny obraz sytuacji, ale nie potęgować lęku❓ Co powiedzieć, jeśli zapytają o możliwy rozwój sytuacji w Ukrainie oraz konsekwencje dla innych krajów❓ Czy dzieci i młodzież w takiej sytuacji pozostają bezradne❓ Co mogą zrobić, by okazać solidarność i pomóc❓ Podczas spotkania wspólnie zastanawialiśmy się, jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie z dziećmi i młodzieżą.

Do obejrzenia nagrania zapraszamy każdego, kto – podobnie jak my – czuje, że potrzebuje lepiej przygotować się do poruszania tego tematu. Webinarium może być szczególnie pomocne nauczycielkom i nauczycielom, rodzicom, edukatorkom i edukatorom.

Wzieły w nim udział:

dr Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka
Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie
Beata Kacprowicz – nauczycielka wiedzy o społeczeństwie i dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 w Malborku
Jadwiga Jarosz – nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej
Natalia Kertyczak – członkini zarządu Fundacji Edukacja dla Demokracji, Związek Ukraińców w Polsce
Spotkanie poprowadził: Michał Tragarz z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

YOU TUBE


ceo pdf


POMYSŁÓW NA TRUDNE ROZMOWY NIGDY ZA WIELE

(Materiał ze strony FB Zaufany terapeuta)

zaufany terapeuta

CHARAKTERY


Kolejne materiały do wykorzystania podczas rozmowy z dziećmi

UKRAINA

Bilicki


Materiały dla nauczycieli

Praca z dzećmi niemówiącymi po polsku 

Opracowane na podstawie artykułu z portalu oświatowego e-pedagogika autorstwa: Sofiyi Revkovych


Materiały od zaprzyjaźnionego zespołu psychologów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bochni

serce i rozum


SOLIDARNI Z UKRAINĄ

Szanowni Państwo Dyrektorzy,
Nauczyciele,
Pracownicy,
Drodzy rodzice i uczniowie


       W związku z atakiem zbrojnym na naszych sąsiadów, władze Miasta Częstochowy oraz Wydział Edukacji, zwracają się z prośbą o szczególne zaangażowanie w pomoc charytatywną na rzecz mieszkańców Ukrainy. Do akcji włączyły się następujące stowarzyszenia: Towarzystwo Patriotyczne „Kresy”, Wspólnota Polska, Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo – Wschodnich.
       Działania na rzecz Ukrainy, która została zaatakowana przez Rosję podjęło wiele państw, w tym Nasza Ojczyzna. Działania te, miejmy nadzieję zakończą wojnę w Ukrainie, ale już dzisiaj obserwujemy sytuację gdy wielu Ukraińców potrzebuje pomocy.
       Zwracamy się do Państwa o niezwykle ważny gest Solidarności z narodem ukraińskim – zachęcamy, aby w każdej szkole i placówce umieścić symbole Polski i Ukrainy oraz przeprowadzić z dziećmi i młodzieżą rozmowy o sytuacji, która ma miejsce w Ukrainie.
       Jeszcze raz prosimy, aby po powrocie uczniów do szkół, objąć szczególną opieką uczniów pochodzenia ukraińskiego.
       Dyrektorów szkół współpracujących z placówkami na Ukrainie prosimy o przekazanie pisemnych i telefonicznych wyrazów solidarności oraz wsparcia od społeczności Państwa placówek.
       Dodatkowo w terminach 28.02.2022 r. – 18.03.2022r. ogłaszamy zbiórkę materialną dla Ukrainy.  Zwracamy się z ogromną prośbą o zachęcenie uczniów, nauczycieli i pracowników Szkoły, a także rodziców do wsparcia akcji. Pomoc materialna trafi m.in. do ludności w Berdyczowie, Humaniu, Stanisławowie(Iwano-Frankiwsk), Charkowie – miast partnerskich Częstochowy.

Zbiórka obejmować będzie:

  • artykuły spożywcze o wydłużonym terminie przydatności, m.in.: konserwy, olej,
  • mąka, cukier, makaron, ryż, kasza,
  • słodycze – czekolady, batony,
  • artykuły chemiczne i środki czystości, w tym: mydło, proszek do prania, płyny do
  • mycia, papier toaletowy, ręczniki papierowe,
  • koce i śpiwory.

W dniu 21.03.2022r. prosimy o przekazywanie zebranych darów do następujących placówek:

  • przedszkola do Miejskiego Przedszkola nr 37
  • szkoły podstawowe do Szkoły Podstawowej nr 50
  • szkoły ponadpodstawowe do Szkoły Podstawowej nr 8
  • szkoły, nie prowadzone przez jst do Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych przy ulicy Łukasińskiego 40.

Narody Europy Środkowo-Wschodniej – Polacy i Ukraińcy, pamiętając o wspólnej historii, powinny się szczególnie wspierać. W czasie wojny 1920r. – jeden z żołnierz 7DP wspominał o walkach na wschodzie „… można było na Ukraińcach polegać…” – dlatego jako społeczność Częstochowy, chcemy aby dzisiaj takie poczucie mieli Ukraińcy.


Z wyrazami szacunku
Ryszard Stefaniak
Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy
Rafał Piotrowski
Naczelnik Wydziału Edukacji

 

 
Accessibility