Jak zostać pilotem samolotu?

Zarobki w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie, podróże po całym świecie i służbowe noclegi w prestiżowych hotelach, podziw rodziny, znajomych i.. followersów na Instagramie 🙂  Dla pilotów liniowych to codzienność.Marzysz o tym samym?

Jak zostać pilotem samolotu?

Zdobycie licencji pilota nie jest proste i szybkie.

Szczególnie jeśli chcesz latać samolotami pasażerskimi i dobrze na tym zarabiać.

Musisz być przygotowany na wiele godzin szkoleń teoretycznych i praktycznych oraz ciężkie egzaminy. A także spore wydatki.

Jednak wysokie zarobki, prestiż, widoki z „biura” i przyjemność latania zazwyczaj rekompensują tę trudną ścieżkę edukacji.

Jak zatem wygląda szkolenie na pilota?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że w lotnictwie cywilnym możesz uzyskać 3 podstawowe licencje:

PPL(A) — Private Pilot Licence (Aircraft)

CPL(A) — Commercial Pilot Licence (Aircraft)

ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

Ta ostatnia to najwyższy stopień, jaki pilot zawodowy może uzyskać w lotnictwie cywilnym. Licencja ta umożliwia sterowanie samolotami o masie powyżej 5,7 tony i zabierającymi na pokład ponad 9 pasażerów. Jest to licencja liniowa, która umożliwia pilotowanie samolotów pasażerskich.

Licencja pilota – cena

Pełną licencję ATPL(A) można uzyskać po wylataniu 1500 godzin, w tym 300 godzin w IR(A) oraz 200 godz. w załodze wieloosobowej. Łączny koszt licencji CPL(A) i ATPL to ok. 150–200 tys. zł.(dane za rok 2021)

Podczas poszczególnych szkoleń kandydaci na pilotów zdobywają wiedzę m.in. z zakresu:

  • prawa lotniczego
  • medycyny lotniczej
  • meteorologii
  • nawigacji i radionawigacji
  • zasad lotu
  • łączności
  • wyposażenia i elektroniki pokładowej
  • planowania i monitoringu lotu
  • osiągów samolotu.

Co jest najtrudniejszym elementem kursów pilotażu?

Niewątpliwie najbardziej wymagająca jest nie tyle sama nauka latania czy ćwiczenie umiejętności pilotowania samolotu, co nauka przepisów i procedur regulujących całe lotnictwo. W imię bezpieczeństwa, cała branża lotnicza straciła wiele ze swojej magii i romantyzmu na rzecz ścisłego przestrzegania procedur. Dzisiaj, wbrew temu, co zapewne większość pasażerów sądzi, nie chodzi o umiejętność delikatnego posadzenia samolotu na pasie. Nie to czyni z lotnika dobrego pilota. Dowodem jego umiejętności jest właściwe zastosowanie procedur i skrupulatne przestrzeganie przepisów, które są dziś gwarancją bezpiecznego i komfortowego lotu. Dlatego piloci spędzają mnóstwo czasu w szkolnej ławce lub ucząc się w domu ― i to nie tylko na początku kariery, ale też przez całe lotnicze życie. To może zniechęcić wiele osób i sprawia, że wielu uczestników kursów pilotażu rezygnuje ze starań o licencję pilota właśnie z powodu bardzo żmudnej nauki i trudnych egzaminów.

Piloci muszą też biegle posługiwać się językiem angielskim, ponieważ jest to oficjalny język w komunikacji i obsłudze lotniczej (np. z wieżami kontroli lotów).

Stan zdrowia.

Wielu osobom wydaje się, że kandydat na pilota musi być zdrowy jak ryba.

To mit. Chociaż oczywiście pewne choroby i wady mogą odciąć tę ścieżkę kariery.

Szans na zostanie pilotem nie będą miały raczej osoby z poważnymi lub przewlekłymi chorobami, których objawy mogą się ujawnić niespodziewanie — np. z cukrzycą, chorobami serca, uzależnieniami i chorobami psychicznymi.

W zostaniu pilotem nie przeszkadzają natomiast lekkie wady wzroku. W przypadku latania turystycznego możesz mieć od -8 do +5 dioptrii. Dla pilotów liniowych ten przedział wynosi: od -6 do +5. Dozwolone jest latanie w okularach i szkłach korekcyjnych.

Z latania eliminują jaskra, brak widzenia przestrzennego oraz poważne zaburzenia w widzeniu kolorów.

Kandydat, który chce wyrobić licencję PPL(A), musi pozytywnie przejść badania lotniczo-lekarskie II klasy. W przypadku osób ubiegających się o wyższe licencje, wymagane są badania klasy I.

Badania dla pilotów obejmują m.in.:

  • EKG
  • audiogram i tympanometrię (ocena sprawności słuchu i odporności na zmiany ciśnienia)
  • spirometrię
  • badania okulistyczne, laryngologiczne i neurologiczne
  • badanie przez lekarza orzecznika.

Jeśli marzysz o zostaniu pilotem, możesz wybrać jedną z trzech ścieżek edukacyjnych.

W Polsce pilotów cywilnych kształcą Politechnika Rzeszowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie oraz Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie (chociaż w tym przypadku, absolwenci zazwyczaj wybierają zawód pilota wojskowego).

 

Co ciekawe, Polska to jedyny kraj w Unii Europejskiej, w którym najlepsi kandydaci na pilotów mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Szkolenia lotnicze dofinansowuje Ministerstwo Infrastruktury.

Pilotem można zostać również wybierając prywatną szkołę lub aeroklub.

Własne szkolenia oferują również linie lotnicze. Jest to dobra opcja dla osób, które marzą o pracy u konkretnego przewoźnika. Własne akademie pilotażu prowadzą m.in.:

  • Polskie Linie Lotnicze LOT
  • Wizz Air
  • Emirates
  • Lufthansa
  • Airways

Wiele osób decyduje się na kosztowne szkolenie, ponieważ liczą na to, że ta inwestycja stosunkowo szybko się zwróci.

I rzeczywiście — zarobki pilotów robią wrażenie. Różnią się one jednak w zależności od stopnia, doświadczenia pilota, zamożności linii lotniczych czy też modelu samolotu.

Rynek pracy dla pilotów.

Boeing przewiduje, że w ciągu 20 lat linie lotnicze będą potrzebować ponad 600 tys. pilotów.

Tylko w samej Europie do 2036 r. zostanie zatrudnionych ponad 100 tys. pilotów.

Dlatego najlepsi kandydaci nie powinni mieć problemu ze znalezieniem pracy.

Jeśli chcesz pracować jako pilot, nie musisz szukać wyłącznie w dużych liniach lotniczych. Zatrudnienie możesz także znaleźć w aeroklubach np. jako instruktor pilotażu, pilot lotów widokowych lub pilot odrzutowców biznesowych.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Skip to content